Senaste nytt bland service- och transportbilar
Publicerad 22/4, 2024 kl. 11:32Att drivkällan numera är el är inte längre en trend utan ett faktum. Här är de nya service- och transportfordonen på marknaden 2024.
Tillverkarna av service- och transportfordon håller fortsatt en hög svansföring och det är mycket nytt i pipeline. Det som kan konstateras är att eldrivet är inte längre en trend utan ett faktum.
Nästa generations eldrivna transportbilar
Något som bekräftar detta faktum är att företaget Flexis SAS meddelat att man nu utvecklar nästa generations el-transportbilar. Renault och Volvo äger vardera 45 procent av Flexis SAS. Nu har CMA CGM Group gått med i Flexis SAS för att tillsamman med Renault och Volvo utveckla nästa generations elektriska transportbilar. Tillsammans planerar man att investera 300 miljoner euro vardera under de närmaste tre åren. Flexis SAS kommer att ha sitt säte i Frankrike och utveckla de helt elektriska transportbilarna vid Renaults fabrik i Sandouville. Fordonen kommer att byggas på en ny elektrisk plattform med hög modularitet till konkurrenskraftig kostnad och förbättrade säkerhetskrav. De anslutna tjänsterna kommer att möjliggöra övervakning av leveransaktivitet och affärsprestanda, vilket minskar globala kostnader för logistikaktörer med upp till 30%.
Transportbilarna kommer att erbjuda stor kapacitet för stadsmobilitet och flexibilitet för olika batterikapaciteter, inklusive den första 800V-arkitekturen på marknaden.
Produktionen kommer att ske på Renault Groups Sandouville- anläggning, som planerar att anställa 550 personer under de kommande fyra åren.
Nyheter från Ford
Lite mera praktisk information om nya modeller av service- och transportbilar är att Ford stärker attraktionskraften hos sin populära sjusitsiga multiaktivitetsbil Tourneo Connect genom att introducera en avancerad segmentsförsta plug-in hybriddrivlina. Tourneo Connect Plug-In Hybrid (PHEV) kommer att ta Tourneo Connects flexibilitet och mångsidighet till nästa nivå – vilket gör det möjligt för kunderna att elektrifiera sin körupplevelse genom att köra upp till 110 km med ren eldrift, 1,2 och köra med noll avgasutsläpp i Europas växande antal lågutsläppszoner.
Hedin US Motor har nyligen tagit den ikoniska pickupen Ford F-150 till Sverige och Europa. Den är världens mest sålda pickup, men har inte tidigare funnits att köpa genom Fords officiella återförsäljare. I Sverige finns den i två mer än välutrustade versioner: Lariat som är en riktig arbetshäst, och Raptor som klarar närmast vilket underlag som helst.
Iveco släpper ny tung eldriven lastbil och uppdaterar eDaily
Iveco tar ett stort steg in i framtiden och förnyar hela sitt produkt- och serviceutbud. Iveco presenterade förnyelsen av hela sitt produktsortiment och serviceutbud för sitt återförsäljarnätverk, partners, kunder och internationell press vid ett evenemang i Barcelona, Spanien för en tid sedan.
Enligt Iveco handlar det om ett toppmodernt sortiment med flera energialternativ, kompletterat med den mest omfattande portföljen av tjänster, för att tillhandahålla kompletta mobilitetslösningar. Lanseringen är resultatet av Ivecos strategi för att driva på förändring, och bygger på de fyra hörnstenarna Produktivitet, Hållbarhet, Förarupplevelse och Uppkoppling.
Här följer lite om nyheterna. Iveco S-eWay är den första eldrivna tunga lastbilen som helt tillverkas av Iveco samt med den nya och förbättrade eDaily. Tunga och robusta Iveco S-eWay har en räckvidd på upp till 500 km och en snabbladdningskapacitet på 350 kW, vilket är en lösning för regionala tillämpningar och många yrkesmässiga arktiska 4x2-uppdrag. Den nya tekniken i hytten omfattar en helt digital instrumentpanel och integrerad infotainment för både Iveco S-eWay och eDaily. eDaily kan nu utrustas med ett 148 kWh 4-batteripaket som tillval som ger upp till 240 km räckvidd med chassi cab på 7,2 tons totalvikt, vilket gör den lämplig för alla proffstillämpningar. Elektriskt kraftuttag på eDaily är ökat till klassledande 50 kW för att möta alla behov.
Flera nyheter från Mercedes
Även Mercedes släpper flera nyheter. Nya versionen av Mercedes-Benz klassledande transportbil Sprinter blir säkrare än någonsin. Redan i standardutrustningen ingår nu funktioner som är unika i klassen, bland annat en aktiv bromsassistent som känner av korsande trafik. Senaste versionen av dem aktiva bromsassistenten varnar för mötande eller korsande trafik i upp till 70 km/tim och kan själv utföra undanmanövrer i hastigheter i upp till 40 km/tim. Aktiv kurshållningsassistent som hjälper till att hålla bilen i rätt körbana är också standard liksom farthållare som anpassar farten efter rådande hastighetsbegränsning. Även dödvinkelassistent och Mercedes-Benz trötthetsvarnade Attention Assist ingår som standard. Som tillval finns den radarbaserade adaptiva farthållaren Distronic som automatiskt anpassar farten även i till exempel rondeller och motorvägsavfarter. Samt Sideguard assist som hjälper föraren genom att varna för oskyddade trafikanter på passagerarsidan. Bilen går också att få med digital innerbackspegel som med hjälp av en bakåtriktad kamera ”ser igenom” skåp och påbyggnader. Alla säkerhetsfunktioner är samma på Sprinter med förbränningsmotor som på eldrivna eSprinter. Mercedes-Benz Sprinter är klassledare i den stora transportbilsklassen och kom med eldrift som eSprinter redan för några år sedan. Nu är det dags för den andra generationen och den här gången har bilen fått en helt ny konstruktion och en räckvidd på upp till hela 44 mil blandad körning enligt WLTP. För renodlad stadskörning är räckvidden ännu längre – ända upp till 53 mil. I fronten på bilen sitter all elektronik och högspänningsstyrning, mellan axlarna sitter batterierna medan motorn är placerad direkt på bakaxeln. Det gör att chassimodellerna är lika enkla att förse med påbyggnader som bilar med dieselmotor. Den nya konstruktionen gör att nya eSprinter även kommer att gå att få som chassi för påbyggnad. Genom att välja mellan olika batteristorlekar kan köparen själv bestämma vilken kombination av lastförmåga och räckvidd som är optimal. eSprinter kan fås med batterier på 56, 81 eller 113 kWh där det största batteriet ger en räckvidd enligt WLTP på upp till 440 km. Batterierna är av Litium-järnfosfat-typ och är helt fria från bland annat kobolt.
Nu är det även svensk säljstart för den eldrivna versionen av Mercedes-Benz mest kompakta transportbil. eCitan får samma mått och skåpvolym som Citan men drivs av en elmotor på 90 kW (122 hk) och har en räckvidd på ca 28 mil vid blandad körning. Priserna i Sverige börjar på 399 900 kr plus moms.
Mercedes-Benz kompakta transportbil Citan har blivit en storsäljare i Sverige och det är ingen vild gissning att den eldrivna eCitan kommer att gå samma väg. Kombinationen små yttermått och rymligt skåp har gjort Citan till en favorit för servicetekniker, hantverkare och leveranser i stadsmiljöer.
Nästa generation Nissan Interstar
Nästa generation Nissan Interstar kommer att introduceras under sommaren 2024 med både helt eldrivna versioner, Interstar-e, och dieseldrivna versioner. EV-versionerna har en räckvidd på upp till 460 km och möjlighet till snabbladdning som ger upp till 252 km räckvidd på endast 30 minuter. Dessutom en dragvikt på 2 500 kg. Med ett brett utbud av olika karossvarianter är Interstar-e den perfekta affärspartnern. Dieselversionen erbjuder en 9-växlad automatlåda och klassledande bränsleförbrukning.
Den nya Nissan Interstar är både större och mer flexibel än föregående generation, då den mer kan anpassas efter den individuella kundens behov. Det är den första stora transportbilen från Nissan som erbjuds som helt eldriven. Nya Nissan Interstar är effektiv, har stor lastkapacitet och ger hög komfort för användaren. Interstar har Nissans standardgaranti på transportbilar, 5 år / 160 000 km. På EV-versionerna – Interstar-e – omfattas batteriet av 8 år / 160 000 km garanti gällande kapaciteten.
Nästa generation Interstar kommer ut på marknaden med ett brett utbud av fabriksbyggda specialversioner. Som exempel kan nämnas Tippflak, flak med fällbara sidolämmar och skåp, vilket säkerställer en stor flexibilitet. Oavsett om behovet är hög dragvikt, körning långa sträckor, möjlighet till flera passagerare eller tung last, kan nya Nissan Interstar tillgodose det.
Nya Interstar-e, som är Nissans första helt eldrivna stora transportbil, säkerställer hållbar körning utan att kompromissa med prestanda. Batteriet på 87 kWh ger en räckvidd på upp till 460 km och klarar snabb D/C-laddning på 130 kW. Snabbladdningen ger upp till 252 km på endast 30 minuter. Tillgängligt är även ett 40 kWh-batteri med en D/C-laddning om 50kW och A/C-laddning från 10-100 % på under fyra timmar.
I samband med körning i städer uppfyller Interstar-e alla utsläpps- bestämmelser och är därmed laglig i miljözoner.
Interiören i nästa generations Nissan Interstar har uppgraderats. Bland annat med en ny slitstark klädsel på de eluppvärmda sätena, en eluppvärmd vindruta samt förbättrade köregenskaper som bland annat har minskat vändradien med 1,5 meter jämfört med den tidigare versionen.
Precis som med Nissans övriga modellprogram är säkerheten av största vikt i nya Interstar. Ett brett utbud av säkerhetsteknologier är standard, som autobroms fram, trötthetsvarningssystem och däcktrycksövervakning. Trailer Sway Assist vid körning med släp är också standard.
Det helt nya ”1-box” bromssystem ser till att bromskraften alltid är optimerad oavsett hur tungt lastad bilen är. Dessutom har Interstars reaktionstid för nödbromsning halverats jämfört med tidigare generationer.