Teleskoplastare
Publicerad 17/12, 2015 kl. 12:17Tillverkarna av teleskoplastare ute i världen har inte presenterat så många produktnyheter den senaste tiden. Men vi har i alla fall hittat några maskinuppdateringar.
Merlo har moderniserat teleskoplastarna i modellserien TF: Merlo 38.7, 38.10 och 42.7 som erbjuder lyfthöjd på sju till elva meter och lyftkapacitet från 3,8 till 4,2 ton.
I Sverige är det 38.10 som säljs mest och som med sin flexibilitet passar för många olika branscher inom bygg, anläggning, industri, fastighet och jordbruket.
Teknikskiftet för den moderniserade modellen rör nästan allt. Nya Deutz-motorer lever upp till miljökraven enligt Steg 3B och användarna kan välja mellan motorstyrka 122 eller 156 hästkrafter. Som mest levererar motorerna ett vridmoment på över 600 Nm och dragkapaciteten gör att det är tillåtet att koppla ett 20 tons släp efter maskinen utan problem.
Merlo erbjuder två alternativa transmissioner. Det ena alternativet är Merlos redan kända hydrostat, som nu kompletterats med EPD, Eco Power Drive.
Det andra transmissionsalternativet heter MCVTronic. Det är en kraftigare och helt ny steglös transmission som drivs av två separat arbetande hydraulmotorer. Nytt är också farthållarfunktionen som finns till båda transmissionerna.
Ytterligare val finns beträffande sidoförskjutning och nivellering. Antingen beställer man en maskin med stel framaxel eller en med sideshift med nivellering, som innebär att hydraulkolvar förskjuter chassit i sid- och höjdled. För maskinföraren ger det en mycket användbar justeringsmöjlighet vid hantering av laster, utan att flytta hela maskinen.
När det gäller säkerhet så levereras Merlos teleskoplastare med vågfunktion och lyftdiagram som garanterar säkerheten. Vågfunktionen har dessutom minne, vilket vid materialhantering ger uppgifter om vikten på varje enskilt lyft, och att man kan summera den totala vikten under en utförd körning.
Även en detalj som Merlos hydrauldrivna motorfläkt påverkar bränsleförbrukningen positivt. Fläkten arbetar enbart vid behov, vilket sparar bränsle. Dessutom ändrar den regelbundet rotationsriktning för rengöring av kylarpaketet.
Liebherr
Liebherr har för första gången visat upp teleskoplastaren Liebherr TL432-7 i Sverige, som erbjuder stor bredd i användningsområden, allt från krävande jobb inom byggsektorn till rena industriapplikationer.
Liebherr TL432-7 har steglös hydrostatisk drivning. Särskilt utmärkande för teleskoplastaren är den kraftiga bommen, den precisa hydrauliken och det intelligenta elektroniska kontrollsystemet Liebherr Litronic.
TL 432-7 har sju meters lyfthöjd och 3,2 tons lyftkapacitet. Bred hytt med stora rutor följer maskintrenden för ökad sikt och förarkomfort. Hög markfrigång och låg tyngdpunkt antyder att maskinerna ska kunna användas i både trånga utrymmen liksom i grövre terräng.
Standardmaskinen har en 100 hästkrafters Deutzmotor godkänd enligt steg 3B.
Haulotte nu med steg IV-motorer
Haulottes maskiner är idag de enda teleskoplastarna i segmenten 10, 14 och 17 meter, som är utrustade med motorer utan partikelfilter och efterbehandling med AdBlue och ändå uppfyller kraven i TIER IV Final.
Motorerna från KOHLER gör det möjligt att möta de mest krävande arbetsmiljöer som kräver låga emissioner och partikelutsläpp. Med en hög effekt-densitet, låg bränsleförbrukning och smidig men jämn kraftöverföring över hela varvtalsområdet är motorn, KDI 3404, effektiv med begränsade utsläpp. Och har samtidigt en teknik som är lätt att hantera och kräver minimalt underhåll.
Med avancerad teknik, som till exempel Common Rail insprutningssystem med högt tryck (2000 bar) och elektroniskt styrd EGR-ventil för återcirkulering av avgaserna, möjliggör fyra ventiler per cylinder en mer effektiv förbränning och minskad bränsleförbrukningen. Effektuttag som motsvarar större motorer gör det möjligt att uppfylla de stränga Tier 4 Final-utsläppsnormerna utan andra åtgärder.
Detta ökar produktiviteten eftersom arbetscykeln inte avbryts av någon regenereringsprocess i filtren.
Även en perfekt integration av turboaggregatet med motorn och dess elektroniska styrsystem i nya KDI 3404-motorn ger en mjuk och behaglig körning kombinerade med minimumnivåer för buller och vibrationer, tack vare konstruktionen av bottenplatta och vevhus för motorblocket.
JCB
JCB har nyligen lanserat sin nya serie Loadall teleskoplastare. De nya maskinerna kommer att under 2016 utrustas med steg IV-motorer. De nya motorerna kräver varken dieselpartikelfilter eller katalysatorrening och är mycket kompakta. Lösningen kräver ett litet tillskott av urea, med så pass litet att risken för kontaminering har minimerats.
I serien ingår modellerna: 531-70, 541-70, 535-95, 533-105, 535-125 HiViz, 535-140 HiViz, 540-140 samt 540-200. Enligt JCB kommer alla maskiner förses med steg IV-motorer. Det handlar om JCB:s egen Ecomaxmotor eller Kohler by JCB, motorer med ett vridmoment på 55kW.
Tack vare ett lågt varvtal och att motorn har matchats perfekt med hydrauliken och transmissionen så har produktiviteten och bränsleeffektiviteten ökat markant med minskad bränsleförbrukning och emissioner som följd.
Man räknar med att Loadall teleskoplastarna med steg IV-motorer kan komma till Sverige under 2016. Det är dock i skrivande stund lite oklart hur eftersom JCB har sagt upp samarbetsavtalet med den svenska distributören Söderberg & Haak.